onsdag 6 januari 2010

It's black, it's white

1 månad och 2 dagar efter operationen

Jag har fått några jättefina mail från en person som också nyligen genomgått en höftledsoperation, och vi har funnit ut att vi har olika typer av proteser: jag har stor och hon har liten kula.

En stor kula går inte lika lätt ur led, men den ger en något begränsad rörlighet för all framtid. Har man en stor kula får man belasta leden fullt ut direkt efter operationen.

En liten kula har bättre rörlighet när den är helt läkt, och kan därför ges till yngre personer som vill kunna vara än mer fysiskt aktiva. Den fungerar också bättre om man planerar att föda barn. Har man en sådan får man inte belasta benet fullt ut till en början, utan får gå med "ett ägg under foten" under en period efter operationen.

Jag tror att stor kula absolut var det rätta för mig, men tänk så bra det hade varit om min ortoped förklarat det här för mig. Men nu vet jag! Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar