fredag 16 april 2010

Stealing Notes From The Devil's Notebook

4 månader och 2 veckor efter operationen

Jag har tröttnat. Tröttnat svårt.

Sist jag träffade sjukgymnasten så sa hon: "Du måste träna mer. Du är fortfarande alldeles för svag! Titta i spegeln hur vänster höft viker sig, och hur vänster knä åker inåt!" Och hon lade på. Ökade vikter. Antalet repetitioner är nu uppe i 3*12. Jag vill inte mer!!

Sjukgymnastiken är i en härlig lokal. Massivt parkettgolv. Stora fönster. Utsikt över takåsar.

Men det är flera sjukgymnaster och naprapater som delar mottagning. Och en av sjukgymnasterna extraknäcker som PT. Personlig Tränare. Hon är gotländska, och har en genomträngande röst. Och mitt ibland oss halta och lytta skriker hon till sin beach-adept: "JAAA! Kämpa på!! Fyra till!! TRE!! TVÅ!! EN TILL!! JAAAAA!!!". Jag står inte ut en sekund till.

Så nu går jag till vanliga gymmet. Är utmärkande halt och lytt. Men det är okej.

Och jag har testat roddmaskinen för första gången sedan operationen. Monika skrev att den var bra. Men jag hade dittills trott att det var för snäv vinkel för höften, så jag hade inte ens provat. Och jag har aldrig gillat roddmaskin så mycket heller, eftersom det är svårt att ro till musik, och jag är väldigt beroende av bra musik i lurarna när jag tränar. Men jag provade! Och det var härligt! Att träna lite armar, axlar och rygg! Att känna att kraften i benet faktiskt återvänt. Och som av en slump... men kanske inte... hittade jag för första gången musik som man med all fördel kan ro till! Hell on Wheels - Odd Church.

4 kommentarer:

  1. hej! Den sjukgymnast jag har säger att 75 procent är att gå. Då får musklerna också jobba. 25 procent är träning, varje dag. Helger ledig. Efter 3 mån 1 vecka har jag kvar en krycka utomhus. Haltar fortfarande, har lite svårt att ta mig upp för trappen på ett smidigt sätt. Tror väl att protesen ska hoppa ur led. 'ler' En noja som sakta håller på att försvinna.
    Bra musik är viktigt, om man föredrar det. Själv ser jag på film när jag tränar hemma på eftermiddagen. Var 14:e dag träffar jag sjukgymnasten. hälsning barbro

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Det låter bra. Det tar jag fasta på! För denna vecka kommer jag inte hinna träna. Däremot går jag ju 4 km per dag och jag har kastat kryckan, för jag orkar bara inte med den mer. Och gör det för ont så att jag haltar - då tar jag en tablett.

    SvaraRadera
  3. Jo, du hinner träna hemma med att stärka/sträcka/töja ut musklerna på annat sätt än - att gå. Du behöver ha 100 procent. De rörelserna kräver ingen sjukgymnastiksal. T.ex. få upp benet i sidled. Eller öva att stå på det sjuka benet och balansera. Det ger resultat. Cykla de 4 km.

    SvaraRadera
  4. Otroligt hur olika men lika vi alla är. Jag går ju absolut obehindrat utan krycka sedan länge men min promenad är bara 2,8 km och då är jag riktigt slut. Styrkan är hyfsad i benet, t.o.m. bra om man bara betänker kroppens egen tyngd. Så snart jag snedbelastar tex bär matkassar känner jag mig betydligt svagare. Jag kör ingen gymträning alls utan jobbar bara med kroppstyngden och cykling, kanske borde jag ge mig iväg till gymet men jag har inte någonsin fått såna direktiv...

    SvaraRadera