måndag 9 september 2013

Felaktig artikel i SvD idag


I morse satte jag frukosten i halsen när jag läste detta. "Patienter opereras i onödan. 85% av operationerna hade kunnat undvikas hävdar ortopedprofessor Leif Dahlberg."

Det stämmer naturligtvis inte, och på Skånes universittetssjukhus hemsida tror jag att man finner ursprunget till den tokiga siffran. Professor Leif Dahlberg säger där:

"Ortopedi har alltid varit operativt inriktad, till exempel protesoperationer är en stor del av verksamheten: 15-20 procent av patienterna behöver genomgå  sådana operationer för att komma till rätta med sina besvär. Men de övriga omkring 85 procenten som också har besvär? Hur hanterar man bäst den stora massan?"

Han svarar själv på sin fråga: Man hjälper dem genom att erbjuda artrosskola. Så 85% av artrospatienterna kan vara hjälpta av artrosskola. Det är en helt annan sak än att 85% av operationerna kan undvikas med artrosskola.

Jag har aldrig gått i någon artrosskola, men däremot har jag ju med träning hållit en artroshöft någorlunda på gott humör i 20 år, så jag tror absolut att träning är bra. Men träning kan aldrig stoppa artrosen i sig, och desinformation av den här typen är väldigt olycklig. Många får kämpa för att få sina operationer ändå, utan att behöva brottas med osanningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar