torsdag 19 september 2013

Resultat från röntgen + felaktig artikel i SvD del 3

I tisdags träffade jag ortopeden igen, för att få resultatet från röntgen. Resultat: det blir ett nytt höftledsbyte.

Jag vet inte vad jag känner omkring det egentligen. Lättnad kanske. Tänk om ortopeden sagt: "GUD vad du överdriver!! Skärp dig bara!!" Men det sa han naturligtvis inte. Han så något i stil med: "Ja, vi visste redan 2009 att du hade artros även i höger höft, men då var det ju väldigt lite. Nu är det mer. Så du har ju känt rätt. Nu är det upp till dig. Det finns enligt min bedömning av röntgenbild och din berättelse skäl för en operation, men det är du som bestämmer. Du kan göra det nu, eller du kan försöka klara dig ett tag till med smärtstillande och sjukgymnastik...."

Och i och med den kommentaren kom vi in på artikeln i SvD. Att jag sett den. Att han naturligtvis också sett den. Att jag kontaktat ortopeden och att han var felciterad. Och min ortoped sa då att det var lite på grund av den artikeln som han kände sig tvungen att erbjuda mig sjukgymnastik, även om det i ett fall som mitt nog är lite för sent för det. Att den typen av felinformation ställer till det i relationen mellan läkare och patienter. Så jag önskar verkligen att SvD gjort en rättelse...

Men min ortoped hade goda nyheter också. Han tog ju en bild på min opererade höft också, och kunde meddela att den satt som en smäck! Han berättade också att han bara opererat om en enda protes av den typ jag har, och då bytte han plasten i bäckenet på en patient som haft protesen i 20 år. Det verkar alltså som om de håller i över 20 år! Nice.
När jag såg bilderna förstod jag också vad den där stålmojängen med en kula fäst i en pinne som står uppåt som man får mellan benen är till för. Det är en måttreferens. Kulan är 30 mm, och på så sätt kan man se vilken skala bilden har. Lite onödigt i mitt fall kanske, men det var i alla fall orsaken.

Och nu då? Jag ombads kontakta ortopedens läkarsekreterare för att be henne göra allt klart med försäkringsbolaget, boka in provtagning och en dag för operation. Operationen skulle bli i slutet av oktober eller början av november, vilket ju funkar bra för mig.

Dagen efter ringde jag, och med ens hon svarade så kom jag ihåg allt strul runt det administrativa som var innan förra operationen kom på plats. Denna gång verkade allt lika förvirrat och rörigt som då, så jag ringde faktiskt försäkringsbolaget själv och bad dem följa upp allting från deras sida. De tyckte att lagom tid att invänta agerande från läkarsekreterarens sida är till på måndag, så om hon inte hört av sig till mig och gjort allt klart då, så ska jag ringa försäkringsbolaget igen, så drar de i frågan. Jag är så glad för min försäkring. Den har varit värd varje krona.

Jag börjar bli nervös nu. Men som sagt, jag är nog mest lättad över att det nu ska bli av. Jag hoppas att allt ska gå bra och att det ska gå lite enklare än förra gången, och att nästa sommar ska bli.... fantastisk. Med två fungerande höftleder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar