torsdag 5 september 2013

"Troligen opfall"

Jahapp. Då var man tillbaka hos ortopeden. Samma hus men en ny korridor och ett trevligare väntrum. Samma rara sköterska som fortfarande berättar om den andra sköterskan som egentligen jobbar där (har jag någonsin träffat henne?) Och samma ortoped, några år äldre än sist, liksom jag själv.

Vi pratar lite om höften som är opererad. Att det var jobbigt med nervskadan och att protesen inte växte fast. Att det tog ett helt år, men också hur bra det blev när allt var läkt. Att den fungerar helt perfekt! Att mina ben blev lika långa och hur vansinnigt trevligt det är att ha lika långa ben.

Sedan pratar vi lite om den andra höften. Tack vare den här bloggen vet jag ju exakt när den började krångla. När startsmärtan kom. Och hur min livskvalitet (ortopedens ord för det som jag själv inte kommit på att använda) sakta försämrats pga smärta och värk.

Han undersökte benet. Böjde, vred och bände litegrann. Jag kommer ihåg första besöket för den förra höften - att han gjorde likadant då, och att det inte gjorde särskilt ont och att jag tänkte att jag kanske var där i onödan ändå. Nu gjorde det däremot ordentligt ont. Aj.

Jag fick en remiss till röntgen, som jag tänkte försöka hinna till i morgon bitti. "Troligen opfall" står det på den. Sedan blir det återbesökstid, och ortopeden bad mig fundera om jag ville göra en operation nu. Det blev plötsligt väldigt konkret alltihop.

Jag har hela tiden tänkt att det är viktigt NÄR man gör en operation. Att jag inte vill göra den på sommaren, och inte heller så att det finns minsta risk att man får någon komplikation över jul när hela vården stänger ner. Men nu vill jag nästan bara bli av med den. För jag tror ju helt enkelt att det är dags. Det kan inte vara bra för kroppen att halta som jag gör ibland och det kan inte vara bra att äta mängder av smärtstillande heller. Jag fick nu nytt recept på Arcoxia 60 mg, och någon ny "modern" Alvedon, 665 mg med modifierad frisättning. Jag har aldrig gillat Alvedon, tycker inte att den hjälper alls, men nu ska jag sätta i mig av alla sorter så jag slipper ha ont i natt! Det var ett tag sedan jag sov en hel natt - hoppas jag får göra det nu!

3 kommentarer:

  1. Snabba bud där, annat än mitt landsting. Hoppas du får en operation snabbt nu när du ändå tycker att du är där. Själv har jag varit oförskämt bra i kroppen ett tag ni vilket jag tror beror på att jag alltid tar morgonpromenaden med hunden. Borde dock, precis dom du, ta mig tillbaka till gymet som det var alltför länge sedan jag besökte. Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag bor i Stockholm som har väldigt korta köer till höftledsoperationer, men jag har också en vårdförsäkring som jag utnyttjar. Nu vill jag ju dock till samma ortoped som sist, och därför gäller inte riktigt vårdförsäkringens garanti, men det går ju ändå rätt fort.
    Ja Anna, vi får helt enkelt ta och skärpa till oss! :)

    SvaraRadera
  3. Jag är knuten till Spenshult, Halland men bor i Skåne. Har inte heller tränat något nämnvärt, punkttränar när svanken blir trött men det är allt och tänjer på op-benet då och då. Jag vet inte vart mitt mina träningsflöde tog vägen. Haft trädgården som en liten ursäkt för att inte träna, cykling men nu är kyla och vinter här så ja gaska upp dig nu och skapa rutiner.
    /med hälsning barbro

    SvaraRadera