söndag 9 juni 2013

Hur man skiljer en hund vars matte har artros från en hund vars matte inte har artros


Hund vars matte har artros.
Under morgonens promenad träffade jag en annan hundägare som också har en japansk spets, och jag stannade som vanligt för att växla några ord med henne. Koryna hälsade glatt och skulle just ta sats för att hoppa upp emot hennes knän, men hejdade sig till min stolthet just i sista stund. Vi började därför prata hoppande hundar.

Jag vill ju att mina hundar ska hoppa upp mot mig när vi hälsar på varandra. De är inte jättestora, och vissa dagar när stelheten slagit till är det väldigt långt ner till deras nivå. Jag kämpar därför med att få dem att förstå att det är helt okej att hoppa på mig, men inte på andra.

Det visade sig att kvinnan jag mött också hade artros, och två bytta höftleder. Hon kämpade med precis samma inkonsekvens i hunduppfostran! Hoppa gärna mot matte men inte mot andra.

Naturligtvis går det att få ordning på detta, men jag har inte lyckats helt. Särskilt en väninna är rätt trött på mina hoppande hundar. Men nästa gång ska jag förklara för henne att hon helt enkelt får stå ut. Mina hundar är handikappanpassade, och sen är det inte mer med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar