onsdag 28 oktober 2009

That's how we like it, and that's all we want

Jag har fått min operationstid!

4/12-09 ska jag opereras. Planören ringde idag och nu är allt på plats. Utom en liten detalj förstås - betalningen för alltihop.

Jag ringde nämligen till försäkringsbolaget där jag har min sjukförsäkring. De har hjälpt mig med alla tidsbokningar och agerat allmänt trevligt och professionellt. Jag tänkte att de kanske kunde hjälpa mig även med att få operationdatumet på plats. Men hon som svarade lät rent av förskräckt när jag berättade vad jag ville. För ingen operation får bokas in förrän försäkringsbolaget tagit emot operationsbegäran och godkänt den. Så hon erbjöd sig snabbt att se till att de skulle få in den, och sedan skulle ärendet behandlas.

Efter bara någon kvart ringde försäkringsbolagsrepresentanten upp mig igen och berättade att ortopeden skulle skriva operationsbegäran i morgon, och då skulle de förhoppningsvis ha den på fredag, och beslut kunde då tas i början av nästa vecka. Då först kunde operationen planeras in. Och orsaken till att jag fått vänta så på datumet var enligt henne just detta - att de på försäkringsbolaget inte sagt sitt ännu. Och det var ju ungefär det enda skäl jag inte fått höra...

Men någon timme senare ringde planören. Allt var på plats. 4/12-09 ska jag opereras!

Jag kommer att få hem en remiss för alla prover som behöver tas senast en vecka innan operationen. Sjukhusets labb har öppet 8-16 och man får gå dit på drop-in. Jag ska också få hem ett frågeformulär om MRSA - sjukhussjuka - och om jag svarar ja på någon av de frågorna så ska jag ringa planören igen. Spännande.

Jag berättade att jag kände mig okunnig och oinformerad och hon lovade skicka med en informationsbroschyr. Kanske hade hon ingen om just ocementerade höftledsproteser, men det var inte så stor skillnad mellan cementerad eller ocementerad höftled för mig som patient berättade hon. Se där. Man lär sig något nytt varje dag!

Och om operationen inte blir godkänd av försäkringsbolaget? Tja. Inte vet jag. Men jag har bestämt mig för att inte oroa mig för det. Jag har fått min tid. Jag ska nu våndas och fasa och vara nervös för operationen i lugn och ro, precis som jag önskat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar